Fotografie voor jouw merk: zo pak je dat aan

4 gouden tips

Fotografie voor jouw merk: zo pak je dat aan - Phenster
Beeld gemaakt in opdracht van VanWonen

Wil jij beelden laten maken die passen bij de merkidentiteit van jouw bedrijf? Of het nou gaat om employer branding, interieurbeelden, portretten van medewerkers of eventfoto’s, er zijn altijd een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden. Met deze 4 gouden tips maak je er een succes van.


1. Zorg voor eenheid en herkenbaarheid

Ontwikkel een beeldstijl die jouw merkidentiteit uitstraalt. Zoek eerst bestaande beelden waarmee je een mood board kunt opbouwen. Categoriseer beelden voor verschillende doeleinden. Stel richtlijnen op waarmee je straks de uitvoering kunt aansturen. Daarmee kunnen ook toekomstige fotografieopdrachten in dezelfde lijn worden voortgezet. Zo creëer je eenheid, rust en herkenbaarheid.

Bonustip: Vaak wordt door schrijvers de uitdrukking 'schrijven is schrappen' gebruikt. Dat geldt voor een fotografiestijl ook. Haal de beelden weg die teveel buiten het geheel vallen om tot een krachtiger mood board te komen.


2. Kies een specialist

Iedere fotografievorm heeft fotografen die daarin gespecialiseerd zijn. Wil je bijvoorbeeld interieurbeelden van jouw winkel of kantoor én zakelijke portretfoto’s van het personeel, dan zijn dat twee totaal verschillende disciplines. Wil je kwaliteit, kies dan voor ieder onderwerp een fotograaf die zich heeft gespecialiseerd op dat gebied. Bekijk hun portfolio’s aandachtig om te zien of dit de stijl is die jij voor ogen hebt, tot je de juiste gevonden hebt.

Bonustip: Via Google komen niet altijd de beste fotografen naar voren. Blader ook eens door magazines om te zoeken naar beelden in de stijl die je zoekt en kijk door welke fotograaf ze gemaakt zijn.


3. Maak een duidelijke briefing

Heb je de juiste fotograaf gevonden, zorg dan voor een duidelijke briefing. Gebruik de mood boards en richtlijnen om jouw idee over te brengen aan de fotograaf. Bedenk samen wat verder nog nodig is (locatie, modellen, styling). Geef ook aan waar het uiteindelijke beeld aan moet voldoen. Welk formaat, moeten de beelden staand of liggend zijn? En heb je een specifieke beeldbewerking voor ogen? Kan de fotograaf dit zelf, of is daarvoor een specialistische beeldbewerker nodig? Het is belangrijk dit vooraf goed af te stemmen.

Bonustip: Creatieven zijn niet altijd grondige lezers. Hoe bondiger de briefing hoe beter. Bullet points, kopjes en de belangrijkste punten bovenaan. Vergeet ook vooral niet deadlines duidelijk te vermelden.


4. Zorg voor continuïteit

Gebruik de gemaakte beelden ook weer als voorbeeld, samen met de eerder opgestelde richtlijnen, om volgende beeldopdrachten mee te briefen. Want voor de herkenbaarheid van je merk speelt de continuïteit van je beeldstijl een belangrijke rol. Pak je dit serieus aan, dan kun je een professionele uitstraling creëren voor je merk.

Bonustip: Gebruik alleen voorbeelden als ze goed aansluiten bij wat je wilt laten maken. Anders werkt het eerder verwarrend. Zelfs een toelichting bij de foto wat wel en niet overgenomen moet worden is gevaarlijk. Een beelddenker slaat het beeld eerder op dan de begeleidende tekst.


Inspiratie

Wil je een voorbeeld zien van hoe dat eruit zou kunnen zien? Bekijk dan deze case voor De Brauw Blackstone Westbroek advocaten waarbij uiteenlopende onderwerpen binnen één merkidentiteit samen zijn gebracht.

Fotografie voor jouw merk: zo pak je dat aan - Phenster

Meer tips en insights? Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

De velden met een * zijn verplicht

Phenster's privacy policy