Universiteit Leiden

Met dezelfde fotografen een ander resultaat bereiken

Startpunt
Universiteit Leiden en Phenster hebben voor het eerst samengewerkt in 2017 om meer lijn te krijgen in de beelduitingen van de faculteiten en centrale brochures. Dit is intern heel goed opgepakt en er is een duidelijke eigen en consistente stijl ontstaan.

Volgende stap
De volgende stap is binnen de gekozen richting niveaus aan te brengen. Een beeld op een cover of in een advertentie heeft als doel te verleiden, uit te dagen. Beelden binnenin een brochure of onderaan een website hebben een meer informatief karakter.


Moodboardsessie
In een halve dag sessie is Phenster met vijf communicatiespecialisten aan de slag gegaan om wederom zelf een antwoord te vinden hoe de fotografiestijl zich kan ontwikkelen. De focus in deze sessie lag op het bepalen van de stijl voor covers van brochures. Phenster heeft voorafgaand aan de sessie in allerlei fotografiestijlen honderden beelden verzameld die te maken hebben met de drie nieuwe pijlers:

  • 'be part of it'
  • 'learn from the best'
  • 'look beyond your boundaries'

Tijdens de sessie is eerst in steekwoorden opgeschreven wat deze drie pijlers inhouden. Het geeft de juiste houvast om vervolgens beeld op te selecteren. Wat naar voren kwam was dat 'be part of it' and 'look beyond your boundaries' de meeste aanknopingspunten gaven voor een vertaling naar beeld die ook past bij de fotografiestijl. Om in elk beeld alle drie de elementen terug te laten komen kan geforceerd ogen.



Beeldkaders
De fotografie voor covers mocht spannender (look beyond your boundaries), moest studenten laten zien (be part of it) en waarbij learn from the best een vrije interpretatie kreeg als dat niet alleen professoren/docenten kennisdelen, ook studenten doen dat (learn from the best).

Uitwerking
De voorgaande jaren waren er studenten in blauwe college jackets te zien op een herkenbare plek in Leiden. Dit liet weinig aan de verbeelding van de kijker over. Dezelfde locaties en opzet van beelden kwamen in het binnenwerk al veelvuldig terug. Er is daarom gekozen om daar een draai aan te geven:

  • Locaties waar idealiter nieuwe en oud samenkomen en niet gelijk alles prijsgeven over Leiden (clich├ęs vermijden)
  • Studenten veel prominenter in beeld en nooit 1 persoon in beeld
  • Geen overdreven vrolijke glimlachende studenten, maar blikken of poses die de kijker langer laten kijken naar het beeld
  • Licht speelt een belangrijkere rol: of door de zon met licht/schaduw of door het toe te voegen bij grijs weer


Intern kennis opbouwen
Het team heeft zelf locaties gescout en nagedacht over de uitwerking van de beelden. Phenster heeft hier de laatste vertaling naar de briefing voor de fotografen voor gedaan.


Fotoshoot
De beelden zijn gemaakt door dezelfde fotografen als vorig jaar, de aanpak en begeleiding ter plekke verschilt alleen door een andere aanpak/briefing en begeleiding op locatie. Dit is een samenspel tussen opdrachtgever, fotografen en Phenster.


client:
Universiteit Leiden

opdracht:
nieuwe fotografiestijl covers

Meer weten over deze case van Universiteit Leiden?
Mail of bel Phenster op: T. +31 (0)20 26 11 487

gerelateerde cases